De hype van de gepersonaliseerde nummerplaat

 De Standaard, 28 maart 2015 

“1000 euro voor PENIS als nummerplaat? Moet kunnen”

Precies een jaar geleden werden de regels voor het personaliseren van nummerplaten versoepeld. Alles kan, behalve racistische combinaties. Van SEKS-069 tot WAF-WAF, steeds meer chauffeurs tasten in de portefeuille voor een origineel kenteken. Het wordt nog lachen in de file.

foto: Frederik Buyckx

foto: Frederik Buyckx

Originele nummerplaten spotten. Lang geleden was het voor passagiers een manier om saaie autoritten op te leuken. Sinds de komst van tablets en ander achterbankentertainment wordt dit tijdverdrijf nog maar zelden beoefend. Nochtans was nummerplaatspotten nooit spannender dan het voorbije jaar. Op de Belgische autowegen rijden tegenwoordig vierwielers rond met kentekens zoals BABY, SCHATTEKE, I- M-LATE of SMILE. Andere auto’s staan bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) bekend onder eigen-of plaatsnamen, van HERMAN en WESLEY over NICOLE en ILSE tot KOKSIJDE en RAVELS.  En wees niet verbaasd als u straks bij de verkeerslichten achter PICOBELO, VICTOIRE, BADBOY-1, SOLEMIO of WAF-WAF aanschuift, of op de snelweg wordt ingehaald door een gepimpte Porsche die GRRRRRR heet.

Op 31 maart 2014 werd het gewijzigde KB op de inschrijving van voertuigen van kracht. Onder de nieuwe regeling vallen nagenoeg alle beperkingen op het personaliseren van nummerplaten weg. Alle cijfer-letter-combinaties zijn mogelijk, van 1 tot maximaal 8 karakters. De keuzevrijheid heeft een prijs: een gepersonaliseerde nummerplaat reserveren kost 1.000 euro, bovenop de 30 euro voor het afleveren van een kenteken.

CATCH-ME

“Twee weken geleden stond de teller op een kleine 8.000 aanvragen”, zegt DIV-woordvoerder Thomas De Spiegelaere. “Best veel, ook al zitten er een hoop regularisaties tussen. Gepersonaliseerde nummerplaten hebben immers altijd bestaan, maar het oude systeem was weinig flexibel. Het verplichte begincijfer 9 werd gevolgd door een combinatie naar keuze van drie cijfers met drie letters of omgekeerd. Veel gekker dan JAN-001 kon het zo niet worden, al rijdt er sinds jaar en dag wel iemand met SEX-069 rond. Ook vroeger kostte het al 1.000 euro”.

Voor de schatkist is de hype een gouden zaak. Zelfs met aftrek van de gratis regularisaties wordt de meeropbrengst op 5 miljoen euro geschat. Daar heeft Bruno Despriet zijn steentje toe bijgedragen. “Op 1 april heb ik BATMAN-1 gereserveerd”, zegt hij. “Ik wist dat de nieuwe wet er zat aan te komen, en wilde geen enkel risico lopen dat iemand de combinatie voor mijn neus zou wegkapen”. Begrijpelijk als men een blik werpt op zijn auto. De uit Pittem afkomstige kelner kart door West-Vlaanderen in een tot Batmobiel omgebouwde VW. “Ik had er al 2.200 euro in gestoken om hem te tunen. Die nummerplaat was de kers op de taart, dat mocht wat kosten. Ik ben in de streek niet de enige met een speciale plaat. In Pittem rijdt een JOHNNY rond, en in Oostende heb ik er een met CATCH-ME gezien. Maar mijn BATMAN-1 springt er toch uit, ze hebben mijn nummerplaat zelfs in een vragenronde van De Slimste Mens getoond”.

HIHIHI & HAHAHA

Dat uitzonderlijke voorrecht deelt hij met Jürgen Exelmans uit Reet. Duizend euro voor een bordje met ZOTVAN-A op zijn nieuwe Mercedes? “Goed besteed”, zegt Exelmans die naast een carrosseriebedrijf een handel in occasiewagens drijft. “Als reclamestunt valt dit niet te overtreffen. Iedereen kijkt ernaar, en in een moeite lezen ze de naam van mijn firma die onder de nummerplaat staat”. Exelmans wil het benadrukken: ZOTVAN-A heeft niks van doen met de citymarketing van gewezen burgemeester Patrick Janssens, laat staan dat er zelfs maar een link met de Stad Antwerpen is. “Ik dacht er TE KOOP op te zetten, reclame voor mijn tweedehandszaak. Maar dat zou tot verwarring hebben geleid, het is tenslotte mijn eigen auto. Mijn petekind kwam met het idee. De A verwijst naar het type Mercedes, en de boodschap is voor mijn vriendin bestemd”. De extra aandacht neemt hij er graag bij. Kinderen op de achterbank steken hun duim op, chauffeurs maken foto’s met de smartphone, bij het uitstappen regent het complimentjes. “Een enkele keer krijg ik een zure reactie. ‘Onnozelaar’,  klinkt het, ‘hoe kunt ge daar nu 1.000 euro voor geven?’. Ach ja, daar lig ik niet wakker van”.

De creativiteit scheert hoge toppen. Een man uit Deerlijk vond HIHIHI zo’n geweldige ingeving, dat hij voor de wagen van zijn vrouw prompt HAHAHA reserveerde. Beelden van het echtpaar met wagenpark gingen viraal. Facebook en Twitter wemelen intussen van de nummerplaatfoto’s, doorgaans vergezeld van schampere commentaar. Voor een objectief en uitputtend overzicht kan men best op de gespecialiseerde site licenceplates.be terecht. Stijn Devos en Thomas Guylink, collega’s bij een vastgoedbedrijf in Nieuwpoort, zagen het gat in de markt. Ze begonnen vorig jaar met gepersonaliseerdenummerplaten.be, een platform voor het registreren en veilen van nummerplaten. “Dat is de toekomst”, zegt de 20-jarige Guylink die zijn innovatie heeft gepatenteerd. “Populaire nummerplaten zijn schaars. Wil je een kenteken met slechts één letter? Wettelijk perfect mogelijk, maar het hele alfabet is al lang geclaimd. Eerst komt, eerst maalt, zo gaat hij de DIV. Ik heb zelf onmiddellijk IT gereserveerd, mijn collega heeft FACEBOOK vastgelegd. Om zelf mee te rijden, maar als iemand een bod doet, kan er gepraat worden. Natuurlijk kun je variëren op IT. Van IT-1 tot en met IT-99999, maar dat is toch minder exclusief. Ook merknamen zijn erg gegeerd. Welke Porsche-eigenaar wil niet rondrijden met PORSCHE op zijn plaat?”.

foto: Frederik Buyckx

foto: Frederik Buyckx

COLRUYT

Toevallig staat de iconische naam op de veilingsite te koop. Eigenaar is een uitgeslapen Brusselaar die een jaar geleden meteen 15 combinaties reserveerde, automerken of types zoals BMW, MCLAREN en CARRERA. “Een goede belegging”, zegt Guylink. “Op PORSCHE werd al een bod van 3.500 euro uitgebracht, maar de eigenaar wil 10.000. Overdreven? In Engeland gaan vanity plates veel meer geld. Onlangs werd er 650.000 geboden voor het kenteken 25.O, een Ferrari-bezitter die per se het type van zijn lievelingsauto wilde. In Dubai werd het nummer 1 voor liefst 14 miljoen dollar geveild. Zo’n vaart zie ik het hier niet lopen, maar op termijn zijn prijzen als 10.000 euro zeker haalbaar”.

Het is nog te vroeg om van een nieuwe dotcom bubble te spreken. Maar als de markt ontploft, zitten de West-Vlaamse entrepreneurs gebeiteld. 10 procent plus BTW vangen ze op iedere transactie. In hun dienstverlening zijn DIV-paperassen en afleveren met hoogwaardig duplicaat inbegrepen. Naast autofreaks staan ook bedrijfsleiders met stip in hun businessplan. Stel je bent baas van Colruyt of Delhaize en je wil die naam als kenteken op je dure leasewagen. “Dikke kans dat de combinatie al bezet is”, zegt Guylink. “Zulke mensen zullen in de toekomst graag bereid zijn hun firmanaam terug te kopen”.

KUTPEER

Bij de DIV zien ze geen graten in de handel. “Als ze de administratieve regels maar respecteren”, zegt woordvoerder De Spiegelaere die het gevoel voor perspectief niet verliest. “We schrijven jaarlijks tussen de 600 en 700.000 voertuigen in. Dan zijn 8.000 gepersonaliseerde nummerplaten maar een druppel op een hete plaat. De overgrote meerderheid kiest trouwens voor niet commerciële combinaties. Hun eigen naam, die van hun lief, hun hond of sportclub, het waaiert alle kanten op”. Toch zijn er wettelijke beperkingen. Bepaalde combinaties zijn voorbehouden. Het cijfer 1 is alleen voor de Koning, de beginletters CD voor buitenlandse diplomaten. “Ook racistische en beledigende combinaties kunnen niet”, zegt De Spiegelaere. “We hebben het recht dat intern te beoordelen, maar tot dusver hebben alle aanvragers veel burgerzin getoond”. De vraag is bijgevolg puur theoretisch. Wat als ik PENIS of KUTPEER als kenteken wil? “We zijn daar liberaal in”, zegt De Spiegelaere. “Als iemand daar 1.000 euro voor wil geven, is dat zijn of haar zaak”.

Onze nominatie voor originaliteit gaat intussen naar W-8-ZAAL van Willy Claeys, uitbater van rendez-vous hotel De Wachtzaal in Ardooie.  Als een van de eersten had hij het PR-potentieel in de gaten. Groot was dan ook zijn ontgoocheling toen hij aan het tellen sloeg. WACHTZAAL, dat is een letter teveel. “Iemand slimmer dan ik kwam met de oplossing”, vertelt hij met een grijns. “Zet er een 8 tussen, en het past perfect”. Claeys weet niet of de stunt al extra gasten heeft opgeleverd, maar van zijn 1.000 euro heeft hij geen spijt. “Die trek ik toch af van mijn belastingen”.

foto: Frederik Buyckx

foto: Frederik Buyckx

Een gedachte over “De hype van de gepersonaliseerde nummerplaat

  1. Tim Rosseel

    Ik haal eventjes volgende zin aan uit dit mooie artikel: ‘Voor een objectief en uitputtend overzicht kan men best op de gespecialiseerde site licenceplates.be terecht.’.
    Deze website bestaat niet. Het is dan ook http://www.vanityplates.be die de meest gespecialiseerde community is met een uitgebreide collectie aan foto’s van gepersonaliseerde nummerplaten. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.